Er du tæt på et hysterisk anfald?

June 7, 2018

 

 

 

Er du ved at få en nedsmeltning? Hvem mig? Eller mine børn?

 

 

Har du det også nogle gange sådan… At du mest af alt bare har lyst til skrige, eller kaste dig selv på gulvet og bare begynde at hyle, fordi du føler dig så træt, stresset og frustreret? Nogen gange har man allermest lyst til at afreagere som et 4 årigt barn, og nogle gange gør vi det!

 

Fordi det at være en moderne mor, føles nogle gange som et uendeligt lang række af krav. Krav fra dine børn, krav fra din arbejdsplads, krav fra dine venner fra sociale medier og ikke mindst fra dig selv. Men du skal huske, at du bare er et menneske. Og det er meget menneskeligt at blive både frustreret og træt, og derfor har du brug for et par værktøjer til at håndtere situationen, når du kan mærke at en nedsmeltning er på vej.

 

Disse tre tips hjælper dig med at finde ro, når pulsen begynder at stige. De vil hjælpe dig med at komme nemmere igennem din mor-nedsmeltning og med tiden endda minimere antallet af “anfald”. W I N- W I N

 

 

1. Stop og forlad situationen.

At ændre omgivelserne kan være så befriende, og det bedste du kan gøre, når tingene spidser til. Hvis først du er ophidset, gør du ikke noget godt for situationen. Det bedste du kan gøre er faktisk at forlade situationen, og at gå et andet sted (hvis situation ikke er farlig, naturligvis). Fortæl dine børn "Nu bliver jeg virkelig sur, og jeg skal lige bruge to minutter på at falde ned". Dette giver dig mulighed for at tænke, være dig selv og berolige dig selv, og du ved, at du ikke behøver, at tage stilling til dine børn de næste par minutter. Efter blot et par minutter vil du føle dig mere afslappet, og kan fortsætte på en mere rationel og fin måde.

 

2. Luk dine øjne og fokusere på din vejrtrækning.

Fokus på din vejrtrækning vil berolige dig. Tag 5 dybe vejrtrækninger igennem næsen, og fokuser især på din udånding - hvilket betyder at du skal gøre udåndingen meget langsom og lang. (Prøv det lige af, mens du læser her, det er en fantastisk øvelse.) Dette får dig til at slappe af meget hurtigt. Det er videnskabeligt bevist, at når vejrtrækningen kræver din opmærksomhed tvinger det dig til at ændre fokus, og det vil øge roen. Du kan endda gøre dette, selv om du havde valgt, at blive i samme rum som dine børn. Bare fortæl dine børn "Jeg skal bare lige tage et par vejrtrækninger for at få ro på". Måske kan dine børn over tid tage denne øvelse til sig, og bruge den i situationer hvor de føler sig ophidsede. Børn gør ikke som vi siger, men gør som vi gør.

 

 

3. Sæt situationen i perspektiv.

Er det en meget vigtig situation eller en meget vigtig konflikt, som det er vigtigt at bruge meget energi på? Eller er det ikke så vigtigt? Er det bare en af de små hverdagskonflikter, der ikke behøver at gå over i historien, som det vildeste skænderi? Nogle gange er det bedre bare at give slip, og ikke bruge al din tid og energi på ubetydelige ting. Måske er du ved at tænde helt af, fordi du er træt, dine børn er trætte eller du er stresset. Og måske  er det derfor, det føles så overvældende og utroligt vigtigt i øjeblikket. Men lav lige "helikopterprøven" og se det hele fra oven. Er det vigtigt at spilde din dyrebare energi på denne konflikt? Hvis ikke, skal du vælge at give slip! Du kan endda sige det højt til dig selv "Jeg vælger at sige pyt i denne situation". Og magi vil opstå, når du fortæller dig selv, "Jeg vælger at give slip. Jeg vælger, at fokusere på noget andet. "

 

Brug disse tre tips, hvis du nogensinde igen føler trang til at nedsmelte, eller brug dem hvis du gerne vil bevare roen, og bruge din energi på noget andet. Over tid vil dette blive din nye måde, at reagere på. Husk du danner nye vejen i hjernen, jo flere gange, du bruger dette, for din hjerne husker dig på, hvordan du skal reagere. Og så bliver det lidt nemmere og sjovere at være dig.

 

 

 

Please reload